
Indukcijas gada dalībnieki 2024./2025. mācību gadā jau aizvadījuši pusi atbalsta perioda un dalījās pieredzē gan par ieguvumiem no projekta, gan pārvarētajiem izaicinājumiem, gan arī izvērtēja dažādas projekta aktivitātes. Aptaujāti tika 96 jaunie skolotāji, kas saņem Indukcijas gada atbalstu.
Lielākā daļa indukcijas gada dalībnieku (71%) izglītības iestādē strādā jau divus vai vairāk gadus un darbu profesijā uzsākuši studiju laikā. Jaunie skolotāji kā sev noderīgas novērtēja gan īstenotās pilnveides programmas (92%), gan pilnveides grupu darbu ar kuratoriem (96%), gan arī kuratoru veiktās stundu un nodarbību vērošanas (94%). Dalībnieki arī atzinīgi vērtē, ka nav paredzēti apjomīgi studiju darbi un praktiskos uzdevumus iespējams veikt projekta nodarbību laikā.
Rīgu projektā pārstāv 26 dalībnieki, Kurzemes vēsturisko novadu – 22, Zemgali – 15, Vidzemi – 22, bet Latgali – 11. Visaktīvāk līdz šim inukcijas gada atbalstu izmantojuši pirmsskolas pedagogi (71), sākumskolu pārstāv astoņi, pamatskolu un vidusskolu 11, bet profesionālo ievirzi un interešu izglītību – seši.
Projekta aktivitāšu ietvaros trešdienās apmeklētas dažādas izglītības iestādes, izglītības centri, kultūras iestādes, gūta jauna pieredze, pārrunāta līdzšinējā, tiešsaistē turpinās pilnveides programmu apguve. Gūtas ierosmes turpmākajam darbam, kopīgi piedzīvoti smiekli un asaras. Kuratori viesojušies pie projekta dalībniekiem visos Latvijas reģionos, lai sniegtu atbalstu stundu vērošanā un stiprinātu gan profesinālo varēšanu, gan pārliecību par savām spējām.
Šis ir ieskats tajā, kādus ieguvumus no dalības projektā saskata dalībnieki.
Psihoemocionālais atbalsts
Iegūstu lielu atbalstu no kuratores. Iegūstu lielu atbalstu un pieredzes apmaiņu no grupas meitenēm (Ineta, pirmsskolas skolotāja)
Atbalsts grūtā brīdī, kas sniedz motivāciju nepadoties. Sajust sevī pārliecību, ka varu izdarīt daudz vairāk nekā šķiet (Egita, pirmsskolas skolotāja)
Tagad zinu, ka ikviena skolotāja saskaras ar dažādām grūtībām darbā, ne tikai es (Ieva, pirmsskolas skolotāja)
Pārliecību, ka es esmu savā vietā (Anna, pirmsskolas skolotāja)
Apstiprinājums, ka virzos pareizi (Agita, sākumskolas skolotāja)
Pieredzes apmaiņa un sadarbība
Jauna pieredze vērot, kā strādā citās pirmsskolas izglītības iestādēs, dalīšanās ar idejām, atbalsts (Natālija, pirmsskolas skolotāja)
Atbalsta sistēma – ir patīkami zināt, ka ir kurators, kuram var uzdot sasāpējušos jautājumus un saņemt atbalstu (Baiba, angļu valodas un bioloģijas skolotāja)
Ir vērtīgi uzzināt, par to, kā citiem iet darbos – tas paver plašāku skatu uz citām skolām ārpus manējās, ļauj iepazīties ar citām metodēm, darba stiliem (Katrīna, flautas skolotāja mūzikas skolā)
Paplašināju savu redzesloku, vērojot pieredzējušos skolotājus, kolēğus (vidusskolas skolotājs)
Brīnišķīga iespēja dalīties ar kolēģiem no citām iestādēm, ar citām pieredzēm. Krāšu un paturēšu sev katru derīgu ieteikumu vai metodi, kas noderēs ikdienas praksē (Kristīne, pirmskolas skolotāja)
Pieredzes apmaiņas stāsti, kas izskaidro situācijas no dažādiem skatu punktiem (Aija, pirmsskolas skolotāja)
Metodes un tehnoloģijas
Metodes efektīvai klasvadībai (Baiba, speciālās izglītības skolotāja)
Stundu vērošana, jaunas metodes klasvadībā (Liene, vizuālās mākslas skolotāja sākumskolā)
Mācības, kas saistās ar sociāli emocinālo mācīšanos (pirmsskolas skolotāja)
Gūtas zināšanas par logopēdijas nozīmi rotaļnodarbību ikdienas rutīnā (Aija, pirmsskolas skolotāja)
Jauni klasvadības paņēmieni, ko uzzināju gan no pasniedzējas, gan kuratora, gan citiem projekta biedriem (Baiba, angļu valodas un bioloģijas skolotāja)
Stundu plānošanas prasmes. Atgriezeniskās saites iegūšana stundas beigās. Metodes stundu uzdevumu veidošanai (skolotāja Linda)
Dažādu mācību uzdevumu veidi pēc deviņiem Ganjē mācību notikumiem. Novēlu, lai viss turpinās kā ir iesācies, lai mūsu projekta kuratora plāns izdodas un apgūstam visu viņa iecerēto, ja ne vēl vairāk (pamatskolas skolotājs)
Ieguvu jaunas idejas un metodiskos materiālus pedagoģiskajam procesam un sadarbībai ar vecākiem. Iemācījos veidot mācību līdzekļus PowerPoint programmā, kā arī ļoti daudz citu lietu, kas saistītas ar internetu, mākslīgo intelektu, kas palīdzēs plānot macību procesu (pirmsskolas skolotājs)
Profesionālā attīstība un pašrefleksija
Vērtīgākie ieguvumi: Individuālās konsultācijas par man aktuālo tēmu. Pieredzes apmaiņas diena citā izglītības iestādē. Manas vides vērošana un atgriezeniskās saites saņemšana (Anita)
Atbalsts, iedrošinājums, motivācija augt (Evita, pirmsskolas skolotāja)
Man šķiet, ka visas tikšanās reizes ir bijušas ļoti veiksmīgas un noderīgas (Aivita, pirmsskolas skolotāja)
Kuratores viesošanās grupā – prieks par labajiem vārdiem un pārliecības gūšana par savu darbu, to, kā tas tiek veikts. Došanās uz Rīgas 1. pamatskolas attīstības centru sniedza lielisku iespēju praktiski piedzīvot un aplūkot darbu speciālā izglītības iestādē, lai spētu pieņemt lēmumu par saviem turpmākajiem dzīves soļiem (Ieva, pirmsskolas skolotāja)
Neaizmirst reflektēt savu darbu. Bieži ieslīgstam rutīnā un nemaz neatskatamies uz to kā veicas, ņemot vērā, ka tagad ir jāraksta dienasgrāmta, tad veiksmīgi var atskatīties uz savu darbu (pamatskolas skolotājs)
Viens no galvenajiem ieguvumiem ir pārliecība par sevi, par savām spējām, par izvēlētajām mācību metodēm ko pielietot klasvadībā un mācību stundās. Šo visu ieguvu no kuratora sarunām, no klātienes vērojumiem skolā, no iegūldītā laika un ieteikumiem rīkoties citādāk, lai piesaistītu skolēnu uzmanību un tomēr ievērotu kārtību un noteikumus. Liels ieguvums ir arī pieredzes apmaiņa ar Indukcijas gada dalībniekiem, ciemojoties un iepazīstot mācību vidi un ikdienas ritmu citās skolās (Laura, sākumskolas skolotāja)
Problēmsituāciju un izaicinājumu pārvarēšana
Atbalsts grūtā brīdī, palīdzība jautajumu un dažādu situāciju risināšanā (kultūrizglītīas skolotājs)
Grupu nodarbībās darītais un pārrunātais man palīdz tikt galā ar problēmām savā darbā un rast risinājumus tām (Katrīna, flautas skolotāja mūzikas skolā)
Sapratu, ka man ir kopīgas problēmas ar citiem kolēģiem un, daloties pieredzē, varu gūt risināšanas iespējas no viņu skatpunkta (pirmsskolas skolotāja)
Iespēja runāt par problēmām (Katarina, pirmsskolas skolotāja)
Kuratora, kolēģu un pasniedzēja atbalsts, iedrošinājums situācijās, kad ir bijis kāds iestrēguma moments (Lauma, pirmsskolas skolotāja)
Vēl dažas atsauksmes:
- Šīs trešdienas ir kā atslodze no ikdienas darba un tai pat laikā arī ļoti noderīgas darbam – gūstam pieredzi, dalāmies pieredzē, apgūstam ko jaunu.
- Ļoti patīk, ka nodarbībās valda draudzīga, brīva un nepiespiesta atmosfēra. Aktivitātes ir pārdomātas un saistītas ar ikdienas darbu izglītības iestādē.
- Fantastiska kuratore un aizraujošas nodarbības.
- Pēc stundu vērošanas un pēc kuratores ieteikumiem vienmēr gribas vairāk darīt, strādāt un attīstīties.
Kā apliecinājums veiksmīgajam Indukcijas gada kuratoru un docētāju darbam ir arī tas, ka visi projekta 2024. gada absolventi turpina savu profesionālo izaugsmi izglītības iestādēs.
Projekts uzņems jaunus dalībniekus arī 2025. gada vasarā, dodot iespēju vienu dienu nedēļā veltīt savai profesionālajai labizjūtai:
- tikties ar citiem jaunajiem skolotājiem un profesionālu kuratoru pilnveides grupā;
- saņemt kuratora individuālu atbalstu;
- tiešsaistē apgūt praktiski ievirzītu pilnveides programmu;
- saņemt stipendiju.
Indukcijas gada atbalstam var pieteikties skolotāju sagatavošanas studiju programmu absolventi gadu pēc studiju pabeigšanas, strādājot izglītības iestādē.
Uzziņām: IndukcijasGads@gmail.com
Eiropas Sociālā fonda Plus projektu “Indukcijas gada atbalsts jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas” (Nr. 4.2.2.7/1/23/I/001) īsteno projekta vadošais partneris Latvijas Universitāte un projekta partneri Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, RSU Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, RTU Liepāja. Projekta mērķis ir sniegt indukcijas gada atbalstu pedagoģijas studiju absolventiem pirmajā gadā pēc studiju pabeigšanas, lai nodrošinātu viņu tālāku iekļaušanos izglītības iestādes vidē un veicinātu palikšanu skolotāja profesijā.