Foto: LU Doktorantūras skolas arhīvs.

2024. gada 22.-23. oktobrī jaunajās Latvijas Universitātes (LU) Doktorantūras skolas telpās Kalpaka bulvārī 4 notika divu dienu intensīvs zinātniskās rakstīšanas darbseminārs-retrīts, kur piecpadsmit LU doktoranti no dažādām zinātņu nozarēm – vēstures, fizikas, bioloģijas, ekonomikas, literatūras, izglītības zinātnes, arheoloģijas, jurisprudences – kopā ar zinātniskās rakstīšanas eksperti, WritingScientist.com rakstu autori Dr. Martinu Michalikovu no Vācijas strādāja pie savām zinātniskajām publikācijām, apgūstot zinātniskās rakstīšanas principus un to, kā rakstīšanu nostiprināt par ikdienas ieradumu.

Darbsemināra dalībniece doktora studiju programmas "Datorzinātnes un matemātika" doktorante matemātikas apakšnozarē Laura Leja stāsta: “Zinātnisko publikāciju retrīts man kā doktorantei bija ārkārtīgi vērtīgs. Tas ne tikai palīdzēja dziļāk izprast rakstīšanas procesu, bet arī sniedza praktiskus padomus, kurus varu izmantot ikdienā, lai veiksmīgāk virzītos uz priekšu savā rakstīšanas darbā. Individuālā konsultācija palīdzēja man pārvarēt šaubas un sniedza noderīgus risinājumus, kā rīkoties, kad rakstīšanā rodas sarežģījumi. Pasniedzēja Martina bija ļoti iedvesmojoša un pozitīva, un  iedvesmojoties es sāku izbaudīt rakstīšanas procesu.”

Darbsemināra dalībniece doktora studiju programmas "Tiesību zinātne" doktorante Dace Raipale kā lielāko darbsemināra ieguvumu min to, ka caur teorijas izklāstu un ar praktiskiem darbiem bija iespēja uzzināt vērtīgus ieteikumus un gūt pieredzi, kā strukturēti virzīties uz priekšu ar zinātnisko rakstu vai disertācijas izstrādi: ”Atkārtoju jau labi zināmas, bet ne vienmēr pielietotas rīcības metodes. Piemēram, to, ka svarīga ir regularitāte, lasīt un rakstīt kaut vai desmit minūtes, bet katru dienu. Svarīgi ir katras nedēļas beigās novērtēt paveikto, ieplānot kalendārā un ievērot savu paredzēto laiku rakstīšanai. Ņemšu vērā ieteikumus, kas var palīdzēt virzīties uz priekšu ar disertācijas izstrādi, kad liekas, ka "viss jau ir pateikts" vai gluži pretēji "ir tik daudz, ko teikt", kā fokusēt domu uz svarīgo, kā attīstīt savas idejas, izmantojot zinātnisko stāstniecības (scientific storytelling) metodi." 

"Lektore norādīja, ka rakstīšanas process nereti tiek veikts, piemēram, vienlaicīgi meklējot informāciju un rediģējot tekstu. Tādējādi tiek zaudēts fokuss uz pašu rakstīšanu. Seminārs bija vērtīgs, jo ļāva praktiski pielietot iegūtās zināšanas, tomēr lai tās uzturētu ilgtermiņā, ir nepieciešams sistemātisks darbs, pašam praktizējot ieradumus ikdienā. Lai arī semināra fokuss bija zinātniskā rakstīšana, tas lika arī padomāt, kā strukturēju savu darba ikdienu, sadarbojos ar kolēģiem un cik kvalitatīvi sniedzu atgriezenisko saiti citiem," par pieredzēto stāsta vides zinātnes doktorante Raimonda Soloha.

Darbseminārā dalībnieki pievērsās tādām tēmām kā zinātnisko publikāciju rakstīšanas stratēģijas un efektivitāte, rakstu struktūra, zinātniskā valoda, zinātniskās rakstīšanas ieradumi, daloties savā pieredzē un pilnveidojot zināšanas.

LU Doktorantūras skolas izveide ir viena no aktivitātēm Atveseļošanas un noturības mehānisma projektā “Latvijas Universitātes iekšējā un ārējā konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007), ko īsteno Latvijas Universitāte un Banku augstskola, turpinot Eiropas Sociālā fonda projektā “LU doktorantūras kapacitātes stiprināšana jaunā doktorantūras modeļa ietvarā” (Nr. 8.2.2.0/20/I/006) aizsākto doktorantūras studiju pilnveidi Latvijas Universitātē.

 

Dalīties

Saistītais saturs