“Skolotājs ir tas, kura darbs nemainīgi vērsts uz attīstību. Gan uz sabiedrības attīstību, gan uz paša pilnveidi. Pašreizējie apstākļi pasaulē skolotāja uzdevumu padara ne vien sarežģītāku, bet arī vēl būtiskāku, pielāgojoties pārmaiņām, ko diktē jaunie pasaules noteiktumi. Ir svarīgi to novērtēt un pateikt paldies par izvēli kļūt par skolotāju ikvienam, kas to ir uzdrošinājies darīt”, zibakcijā rosina iesaistīties otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības studiju programmas “Skolotājs” veidotāja un vadītāja Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore Ieva Margeviča-Grinberga.
“Skolotāji ir kā bāka tumšos ūdeņos, dziļā tumsībā, kas nenogurdināmi rāda ceļu, kad pats jūties apmaldījies. Man pašai ir bijuši tādi skolotāji gan pamatskolā, gan vidusskolā, kā arī augstskolā. Ceru, ka pati, kā skolotāja, varu būt kādam bākuguns dzīves ceļā,” saka jaunā “Mācītspēks” skolotāja Dace Mortukāne, kura šogad uzsāka darba gaitas Pumpuru vidusskolā kā angļu valodas skolotāja un paralēli apgūst skolotāja profesiju Liepājas Universitātē.
Lai piedalītos Skolotāju dienas zibakcijā, jānofotografējas ar savu skolotāju, saņemot viņa piekrišanu, vai savā fotoarhīvā jāatrod jau iepriekš uzņemta fotogrāfija no saviem skolas vai studiju laikiem. Šo fotogrāfiju kopā ar īsu piebildi, kā šis skolotājs mainījis jūsu kā skolēna dzīvi, laika posmā no 2. oktobra līdz 9. oktobrim jāpublicē savos sociālos tīklos, pievienojot tēmturi #superskolotājs. Pēc Skolotāju dienas spilgtākie fotomirkļi tiks apkopoti “Facebook” lapā @macitspeks un @superskolotajiem, ļaujot ikvienam iepazīt skolotājus, kas kādam mainījuši dzīvi, vienotā fotogalerijā.
Pasaules skolotāju diena ir starptautiski svētki, kas Latvijā tiek svinēti oktobra pirmajā svētdienā, kas šogad ir 4. oktobris. Zibakcija ir iedvesmas iniciatīva kā esošajiem, tā topošajiem pedagogiem un izglītības zinātņu interesentiem.
2020. gada maijā veiktās “Norstat” aptaujas dati rāda, ka 58% respondentu augstu vērtē skolotāja profesiju, taču tikai 6% aptaujāto uzdrīkstētos kļūt par skolotājiem. Tāpat arī 57% respondentu norādījuši, ka skolotājiem ir nozīmīga loma jaunatnes un nākotnes personību un sabiedrības vērtību radīšanā. Kā būtiskākās īpašības, kurām 21. gadsimta skolotājam jāpiemīt, aptaujātie norādījuši profesionalitāti, autoritāti bērnu un vecāku acīs, prasmi darbā integrēt digitālos mācību rīkus, orientēšanos jaunākajās mācību metodēs, kā arī nebeidzamu zinātkāri. Savukārt aptaujātie skolotāji kā galveno iemeslu izvēlēties šo profesiju norādījuši patiku darbam ar bērniem (43%) un vēlēšanos sniegt ieguldījumu sabiedrības labā (42%).
Projektu īsteno Latvijas Universitāte, Daugavpils Universitāte, Liepājas Universitāte un nodibinājums „Iespējamā misija”, to pārrauga Izglītības un zinātnes ministrija. Projekts „Mācītspēks” tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta Nr. 8.2.1.0/18/I/004 „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība, pedagoģija un sports” studiju programmas” un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas „Skolotājs” licenču ietvaros.